Tipy a rady pri fotografovaní
- Podrobnosti
- Kategória: Základy fotografovania
- Publikované: 02. 03. 2010
- Aktualizované: 19. 08. 2017
- Autor: Jozef Jurík
V tomto článku si povieme o tipoch a radách pri fotení. Vysvetlíme si, do čoho sa oplatí investovať peniaze, čas a energiu. Aké filtre sú užitočné? Na čo je dobrý statív? Prečo sledovať počasie? Ako sa ľahko a efektívne vzdelávať? Ale najmä: ako zhotovovať lepšie fotografie?
Statív pre dlhšie expozičné časy
Akonáhle potrebujeme fotografovať s dlhším expozičným časom, vhodný je statív. Často je dokonca nevyhnutný. Statív má využitie aj vtedy, keď sa chceme odfotiť a nemá kto cvaknúť, lebo všetci musia byť na zábere. Statív kupujeme podľa využitia. Či nám ide najmä o funkčnosť – vtedy by mal byť najmä dostatočne vysoký alebo či nám ide najmä o možnosti transportu – ministatívy majú ale slabé využitie a často potrebujú ešte nejaký podstavec. V každom prípade statív by mal byť dostatočne pevný, aby sa nechvel – vtedy stráca význam.
Väčšinou pri fotení statívom využívame oneskorenie exponovania. Pri stlačení spúšte sa totiž fotoaparát na statíve mierne rozmyká a treba mu dať aspoň dve sekundy na upokojenie. Pri zrkadlovkách sa využíva dokonca aj oneskorené začatie snímania, lebo pri sklopení zrkadla dochádza tiež k nežiaducemu chveniu.
Fotoaparát nekupujte tesne pred dovolenkou
Chybou je kúpiť si fotoaparát a hneď ísť „na bojisko“. Na dovolenke sa vyskytnú momenty, ktoré sa už nezopakujú a pokiaľ neovládate dobre svoj fotoaparát, ľahko pokazíte tieto snímky. Po kúpe fotoaparátu je preto dôležité detailne prelúskať návod, pár krát si povyraziť a fotografovať, následne snímky v počítači hodnotiť a premýšľať o chybách a možnom vylepšení v nastaveniach. Svoj fotoaparát potrebujete dostať do krvi predtým, ako pôjdete fotiť niečo dôležité.
Študujte návod k svojmu fotoaparátu
Keď už hovoríme o návode, tak návody k zložitejším fotoaparátom sú často koncipované aj ako veľmi dobrá „kniha“ pre začiatočníkov – prakticky z návodov sa človek dozvie o základoch fotografovania.
Formát fotografie a formát fotopapiera
Klasický kinofilm má pomer strán 2 : 3. Digitálne fotoaparáty majú ale často pomer 3 : 4. To znamená, že konvenčné formáty fotopapierov ako 9 × 13 cm alebo 10 × 15 cm sú pre digitálnu fotku nevhodné. Buď treba záber orezať, alebo na papieri ostane voľný biely pás. Mnohí profesionáli preferujú formát s pomerom 2 : 3 – kompozične pôsobí estetickejšie. Formát 13 × 18 cm sa svojím pomerom (1,3846) veľmi blíži k formátu digitálnej fotografie 3 : 4 (1,3333).
V dobe digitálnej fotografie končí minimum fotiek na papieri (kedysi bolo nutné vyvolať celý film aj s nepodarenými zábermi). Na formáte 13 × 18 cm máme možnosť sa viac pokochať detailmi. Ak dôkladne selektujeme, ktoré fotky tlačíme, potom je určite tento väčší formát dobrým východiskom – pôžitok z prezerania tak vzrastie. Ak chcete menší formát a digitálne fotky sa vám nechce upravovať, možno preferovať firmu, ktorá ponúka formát 10 × 13 cm.
Vzdialenejšie objekty foťte s kratším časom alebo so statívom
Fotoaparát držaný v rukách sa nám prirodzene do určitej miery chveje. Čím vzdialenejší je objekt, tým viac sa toto chvenie prejaví na rozmazaní fotografie. Napr. portrét sa dá odfotiť relatívne ostro aj pri 1/30 s, ak je objekt vzdialený jeden až dva metre. Pri snímaní objektu vzdialenom 5 a viac metrov je dôležité použiť kratší čas. Objekty vzdialené 10 a viac metrov (napr. budovy) je dobré fotiť aspoň pri 1/500 s alebo použiť statív.
Nebojte sa literatúry
V kníhkupectvách leží množstvo literatúry o fotografovaní: prezentácie fotografií jednotlivých autorov, návody ako fotografovať, návody na úpravu fotografií, rôzne náučné knihy o jednotlivých oblastiach fotografovania. Prakticky akákoľvek takáto kniha rozširuje obzory a ponúka mnoho inšpirácie a rozvíja zručnosti.
Inšpirujte sa veľkými fotografmi
Zožeňte si knižné publikácie s dielami slávnych fotografov. Prípadne navštívte ich internetové stránky. Sú úžasným zdrojom inšpirácie. Kompozícia, motívy, techniky, nápady... tým všetkým sa možno inšpirovať od majstrov. Navyše, prezeranie ich diel je skvelým estetickým zážitkom.
Fotografie kreatívne prepaľujte alebo podexponujte
Automatické režimy majú tendenciu merať expozíciu tak, aby žiadny bod na snímke nebol absolútne biely (prepal) alebo absolútne čierny (podexponovaný záber). Hodnotné fotografie sú však veľmi často tvorivo prepálené alebo podexponované.
Práve vďaka jednému z týchto javov vieme dodať záberom dostatočný kontrast, aby objekt sa jasne vymedzil voči okoliu. Využíva sa na to bodové meranie expozície, manuálne nastavenie expozície, alebo kompenzácia expozície.
Plošné meranie expozície vytvára vo fotografii sivosť. Pri portréte dokáže prepálenie alebo podexponovanie zas skryť nedostatky tváre. Snímka získava určitú abstrakciu a núti viac pracovať fantáziu diváka, čím sa stáva hodnotnejšou.
Zvládnite aspoň jeden softvér na úpravu fotografií
Vytipujte si nejaký softvér na úpravu fotografií a naučte sa s ním kvalitne pracovať. Nebojte sa aj knižnej literatúry. Často však vystačíte s návodmi z internetu. Váš softvér by mal zvládnuť základné úpravy fotografií, okrem toho by však mal vedieť pracovať:
- s formátom RAW
- s EXIF a IPTC dátami
- s vrstvami a maskami
Pre úplnosť sú spravidla vhodné aspoň dva programy: jeden na archiváciu a triedenie fotiek (IrfanView, ACDSee, Zoner Photo Studio...) a druhý na pokročilé úpravy fotiek (Photoshop, Gimp...). Prípadne, podľa toho, ktorá činnosť je prioritná, volíme typ softvéru. Mnohí však vystačia so softvérom, ktorý získajú k fotoaparátu od výrobcu.
Ako univerzálny a veľmi dobrý nástroj, ktorý zvláda aj archiváciu, aj úpravy, predstavuje Adobe Lightroom. Treba si ho však kúpiť.
Sledujte predpovede počasia a meteorologické správy
Veľmi ľahkým terčom peknej fotografie sú východy a západy slnka. Najmä pri západe slnka spolu s oblohou vzniká jedinečná atmosféra. K tomu, keď sa pripoja monumenty nejakého mesta, pútavá fotografia je na svete. Takéto zábery sa ponúkajú len niekoľko desiatok minút v dni a každou minútou vzniká jedinečná svetelná situácia.
Pri nosení fotoaparátu okolo krku je dobré mať golier
Veľa ľudí nosí fotoaparát okolo krku. Je to celkom praktické. Ruky sú voľné, fotoaparát je v pohotovosti pripravený kedykoľvek poslúžiť. Remeň fotoaparátu ale nemusí byť príjemný, ak ho máme priamo na krku. Môže nás trochu rezať, navyše ho postupne prepotíme. Preto je oveľa príjemnejšie, ak si môžeme remeň dať za golier.
UV filter ako ochrana pred mechanickým poškodením objektívu
UV filter bráni prieniku UV žiarenia na snímač fotoaparátu. Dnes je ale zbytočný, lebo samotné objektívy obsahujú UV filtre a pred snímačom je ďalší filter. Takže UV filter má len ten význam, že ak sa objektív s niečím zrazí, odskáče si to v prvom rade UV filter a nie samotné sklo objektívu (rozdiel v cene je zhruba desaťnásobný).
Na filtroch nie je dobré šetriť. Preferovať treba osvedčené značky. Nekvalitný UV filter môže zraziť profesionálnu zrkadlovku na úroveň lacného kompaktu. Čím viac antireflexných vrstiev filter má, tým lepšie – pri kúpe je dobré zaujímať sa aj o túto informáciu.
Ak si však dávate na veci pozor a takéto nehody sa vám stávajú počas živote výnimočne, radšej sa takejto ochrane vyhnite.
Pri fotografovaní krajiny používajte polarizačný filter
Ak fotografujeme za slnečného svetla, je vhodné sa vyzbrojiť polarizačným filtrom. Polarizačný filter urobí snímky kontrastnejšie, najmä v presvetlených miestach a dodá farbám sýtosť. Umožňuje vidieť fotoaparátu hlbšie pod vodnú hladinu – túto vlastnosť nemožno nasimulovať pomocou softvéru.
Polarizačný filter je otáčavý, jeho otáčaním sa mení účinnosť. Účinok polarizačného filtra je iba vtedy, keď slnečné lúče dopadajú na filter kolmo, čiže keď slnko svieti zhora, zo šikma alebo z bokov. Keď svietia slnečné lúče priamo do objektívu alebo zozadu vodorovne s ním, vtedy polarizačný filter obraz nezlepšuje.
Drobné kompakty väčšinou filtre pripevniť k objektívu neumožňujú.
K objektu fotenia sa namiesto zoomovania fyzicky približujte
Zoomovacie objektívy urobili ľudí pohodlnými. Avšak na úkor kvality fotografie. Väčšinou je fotografia kvalitnejšia, keď je zaznamenaná z fyzickej blízkosti – z danej snímky to je aj vidieť a cítiť. Blízkosť k objektu fotenia dodáva snímke perspektívu, ale najmä ju umožňuje technicky kvalitnejšie zachytiť.
Zoomovanie totiž väčšinou zvyšuje clonové číslo, čo predlžuje potrebný expozičný čas. Spolu s väčšou vzdialenosťou tak ľahko vzniká výraznejšie rozmazanie snímky.
Ak budete fotení, pripravte k tomu svoj výzor
Niekedy sa človek ocitá na jedinečných miestach a v jedinečných situáciách. Väčšinou vie vopred, že sa tam bude chcieť odfotiť. Preto nie je dobré to pokaziť oblečením, ktoré nepôsobí harmonicky, či adekvátne k danej situácii, ak nejde vyslovene o zámer.