Produktová fotografia – návod pre laikov
- Podrobnosti
- Kategória: Základy fotografovania
- Publikované: 18. 06. 2011
- Aktualizované: 23. 07. 2017
- Autor: Jozef Jurík
S internetovými stránkami či akoukoľvek prezentáciou sú spojené fotografie. Často treba odprezentovať produkty určené k predaju, alebo diela, ktoré sú výsledkom umeleckej či remeselnej práce. Takéto fotografie sú tým jediným, čo vás vtedy prezentuje a pokiaľ nie sú v adekvátnej kvalite, dokážu tak výrazne degradovať vašu činnosť alebo váš tovar.
Ideálne je zveriť túto prácu profesionálnemu fotografovi, ale nie každý si to môže či chce dovoliť. Tento článok má poskytnúť zopár jednoduchých a praktických rád určených pre tvorbu produktovej fotografie v absolútne laických podmienkach. Vôbec nezáleží na tom, aký digitálny fotoaparát máte, aby ste dosiahli uspokojivé výsledky, pokiaľ to zrovna nie je mobilný telefón.
Nastavenie fotoaparátu
Citlivosť (ISO): pred fotením nastavte citlivosť snímača (hodnotu ISO) na čo najnižšiu hodnotu (väčšinou 100), aby na snímkach nevznikal nadmerný šum.
Vstavaný blesk je pri produktovej fotografii väčšinou najnevhodnejším svetlom, preto ho v nastaveniach vypíname. Vstavaný blesk zabíja plasticitu, a tiež často vytvára výrazné odlesky, ktoré snímku úplne znehodnocujú.
Pokiaľ nemáte dosť svetla – expozičný čas je dlhší ako napr. 1/250 sekundy – je už lepšie použiť statív, alebo nejakú jeho imitáciu v podobe pevnej podložky, aby objekty na snímkach neboli rozmazané.
Kontrast, sýtosť farieb či ostrosť snímok možno upravovať dodatočne v počítači v rámci postprocessingu. Pre vernú reprodukciu nie je niekedy vhodné do týchto parametrov vôbec zasahovať. Pokiaľ ale vieme, že chceme mať fotografiu vždy s trochu vyšším kontrastom či sýtosťou farieb, môžeme to upraviť už v nastaveniach fotoaparátu, avšak odporúčam vykonávať tieto úpravy radšej v počítači.
Správne vyváženie bielej je pri fotografii veľmi dôležité a práve pri rôznej hre so svetlom fotoaparát túto úlohu nemusí zvládnuť ideálne. Niektoré fotoprístroje majú užívateľské nastavenie bielej a to takým spôsobom, že v konkrétnych svetelných podmienkach odfotíme biely papier a tým ukotvíme nastavenie bielej. Viac nájdete v návode svojho fotoaparátu. Treba ale upozorniť, že aj pri drobnej zmene charakteru svetla sa musí toto užívateľské nastavenie bielej vždy nastavovať nanovo.
Ohnisková vzdialenosť má aj v produktovej fotografii svoj veľký význam. Pokiaľ chceme dosiahnuť vernú reprodukciu, tak náš objektív by mal vidieť ako ľudské oko. To je ohnisková vzdialenosť 50 – 55 mm ekvivalentne ku kinofilmu, ktorá vytvára 45-stupňový uhol záberu. Sú však prípady, kedy takýto uhol záberu je príliš úzky na to, aby sme tam vtesnali objekt fotenia (napr. interiér), vtedy logicky toto pravidlo nepoužívame. Taktiež toto pravidlo rušíme v prípade špecifických tvorivých zámerov.
Kompenzácia expozície: niekedy je dobré nastaviť mierne presvetlenie scény a to najmä kvôli tomu, aby sa prepaľovalo biele pozadie produktov.
Fotografovanie predmetov – základom je vhodné svetlo
To podstatné na produktovej fotografii je svetlo. Profesionáli na tieto účely používajú vo svojom štúdiu rôzne externé blesky, softboxy a mnoho ďalšej techniky. Aby sme dosiahli dostatočne intenzívne svetlo a mali objekt prirodzene nasvietený a zároveň nemuseli použiť statív, dá sa využiť to najprirodzenejšie svetlo a tým je Slnko. Ak ho necháme priamo dopadať na objekt, je väčšinou lepšie, pokiaľ nedopadá kolmo, ale šikmo – čo je mimo časového rozpätia medzi desiatou až štrnástou hodinou. Nezabudnite na vhodnú podložku – väčšinou je dobrá biela plachta alebo dostatočne veľký kus bieleho papiera.
Najmä pri malých predmetoch je dobré nasimulovať svetelný tunel, čo používajú profesionáli na rozptýlenie svetla, čím nevznikajú tiene a objekt je zovšadiaľ relatívne rovnomerne nasvietený. Tento svetelný tunel možno imitovať pomocou igelitovej tašky, ktorá je čisto biela (aj farebné písmo na nej dokáže výslednej snímke uškodiť).
Zohnať čisto bielu igelitku dá dnes niekedy zabrať, tak si ju starostlivo uschovajte do budúcnosti. Do nej vložíte pevnú podložku, na ktorej je biela plocha, napr. biely papier a na to položíte fotografovaný predmet. Na tašku necháte dopadať svetlo a fotografujete cez jej otvor, ktorý minimalizujete na priechodnosť fotoaparátu.
Fotografovanie interiérov – čo najširokouhlejší objektív
Interiér alebo napr. kusy nábytku potrebujú fotografovať remeselníci rôzneho druhu ako výsledok dobre odvedenej práce, ktorou sa môžu prezentovať pred potenciálnymi zákazníkmi. Tu sa väčšinou naráža na problém, že do záberu sa zmestí príliš málo. Preto je dobré mať fotoaparát s čo najširokouhlejším objektívom.
Tiež tu platí, že vstavaný blesk je tým najhorším svetlom. Spravidla je tu statív nevyhnutný. Tie najlacnejšie stoja okolo 20 €. Pomocou nastavenia jednotlivých nôh dokážete statív prakticky oprieť aj do rohu kúpelne.
Uhol fotenia – dôležitý kreatívny prvok
Okrem svetla je ešte veľmi dôležité to, ako máte objekt pootočený a z akého uhla ho fotíte. Tu ide o kreatívny aspekt fotenia, kde sa dá veľa pokaziť. Možností je nekonečno, avšak pekná snímka vzíde len z určitých konštelácií, preto túto časť netreba podceňovať. 10-stupňová zmena uhlu dokáže urobiť veľmi veľa vo výslednom dojme. Málokedy získame ideálny uhol z takej pozície, aká je pre fotografa najpohodlnejšia.
Ťažko písať nejaké univerzálne rady: najprv sa treba zamyslieť, do akej polohy a akého otočenia smerom k objektívu je vhodné objekt umiestniť a následne skúšať fotiť z rôznych uhlov a jednotlivé zábery hodnotiť v počítači, v prípade nerozhodnosti zapojiť do posudzovania iné osoby.
Pri premýšľaní si môžete pozrieť prácu profesionálov (napr. v katalógu s podobnými objektmi fotenia alebo náhľady profesionálnych komerčných fotobánk na internete) a tým sa inšpirovať.
Kreativite sa medze nekladú alebo kladú?
V mnohých prípadoch je dôležitá verná reprodukcia reality. Priblížiť fotografiou objekt fotenia taký, aký sa ľuďom javí aj reálne. Chromatická teplota svetla, uhol záberu, ohnisko objektívu, kontrast či sýtosť farieb, alebo vyváženie bielej – úpravou všetkých týchto parametrov môžeme vniesť do výsledných fotografií informačnú manipuláciu. A zákazník sa nakoniec môže ohradiť, že reálny produkt je iný ako na obrázku.
Sú situácie, kedy táto verná reprodukcia reality nie je taká potrebná. A to najmä pri veciach, kde je menej dôležitý zrakový zmysel, ale dominuje napr. chuťový. Ak fotografujeme fľašu vína, tak možno akokoľvek aranžovať prostredie objektu, skúšať s fotoaparátom všetko možné, aby sme z fotografie vyťažili čo najlepší efekt. Vtedy sa naozaj kreativite medze nekladú. Akurát je dobré si dať pozor, aby nevznikal nevkusný gýč.
Úpravy v počítači
Spravidla sú nutné úpravy v počítači. Väčšinou treba snímku orezať, aby odpadli rušivé momenty okolia. Ďalej sa môžete hrať s krivkami jasu ako aj s krivkami jednotlivých farebných kanálov, čím sa dá snímka pri vhodnej voľbe úprav výrazne zmeniť k lepšiemu. Zvýšenie kontrastu dokáže urobiť svetlé pozadie skutočne bielym, aby nerušilo objekt fotenia. Pokiaľ výsledok má byť vytlačený na papieri, ponecháva sa snímka v čo najväčšom rozlíšení. Ak majú ísť snímky aj na internet, vtedy je dobré ich zmenšiť, napr. tak, aby ich výška mala okolo 550 px.
Samozrejme, akékoľvek úpravy vykonávajte na kópiách snímok. Akákoľvek úprava znamená stratu pôvodných informácií. Zväčšiť zmenšené snímky do pôvodnej kvality možno iba vo filme, v realite nikdy.
Záver
Toto bol taký stručný článok, ktorý nedáva odpoveď zďaleka na všetko. Napr. fotografovať sklenené predmety, pivo, šatstvo, šperky alebo väčšie predmety ako autá ap. by vyžadovalo oveľa viac textu, pomocných prostriedkov a zručností. Samotné svetlo vo fotografii je celá veda.
Pri väčšine žánrov produktovej fotografie však s týmto článkom možno na začiatok vystačiť. Vždy sa snažte premýšľať, ako by sa dala snímka ešte zlepšiť – čo jej chýba k dokonalosti. Skúste sa vcítiť do kože svojich zákazníkov a zodpovedať si, či by vás vaše fotografie presvedčili. Zo skúšania a vytrvalej precíznosti vznikajú majstri.